Att skapa en guide på hur du som företagsledare ska skapa affärsdrivande verksamheter är nästintill omöjligt. Mycket inom affärer styrs av konjunkturer, tillfälligheter och tur. Det som du däremot kan påverka är enkla nybörjarmisstag. Undviker du dessa har du kommit en lång bit på vägen till ett affärsdrivet företag.
1. Skapa ett marknadsföringsplan
Innan du ens får en tanke på att påbörja en ny verksamhet är det viktigt att du sätter dig ner i faktiskt mening undersöker om det finns någon marknads för ditt företag. Detta gör du enklast genom en så kallad marknadsföringsplan. I planen genomför du riskanalyser, målgruppsanalys, sätter budgeter för marknadsaktiviteter, planerar marknadsföringsaktiviteter och mycket annat. Du får alltså en övergripande koll på om det ens är värt att ge sig i leken på denna marknad. Kanske kommer du fram till slutsatsen efter dessa analyser att det inte ens är värt att satsa på ditt företag.
2. Sätt upp en tydlig vision
Ett företag utan vision är samma sak som en bil utan instrumentbräda, brukar jag alltid säga till de personer som frågar mig vad som är det viktigare i företagande. Tänk därför efter vad du vill uppnå med ditt företag, när ska du ha uppnått din vision och kan du specificera din vision till fem olika punkter. Detta punkter ska sedan bli din karta, som ska ta dig framåt med ditt företagande.
3. Få en uppfattning om din målgrupp
I punkt ett kunde du redan läsa om vikten av att alltid känna till din målgrupp. Jag vill däremot lyfta fram denna som en egen punkt, eftersom jag ofta upptäcker att det finns så otroligt många företagare som inte känner till sin målgrupp. Mitt tips är därför att du på förhand bestämmer vilken målgrupp du ska vända det till. Det kan tillexempel vara ”småföretagare inom laxförsäljning”. Flertalet företagare gör nämligen misstaget att de vid uppstarsfasen av företaget vill vända sig alla människor. Detta är mycket svårt, eftersom efterfrågan alltid urskiljer sig avsevärt från målgrupp till målgrupp. Välj därför till en början en så smal målgrupp som helst.
4. Kundbemötande är A och O
Min erfarenhet är att ett bra bemötande tar dig längre än vad det faktiska resultatet av din tjänst. Jag har vid åtskilliga tillfällen beskådat hur bra resultat förvändas till något negativt, eftersom det goda resultatet inte kommuniceras på rätt sätt till kund. Lär dig därför alltid att bemöta kunder på ett trevligt sätt. Du kommer komma mycket längre med detta än något annat inom företagande.