Att arbeta med miljöfrågor är i dagens affärssamhälle mycket viktigt, inte minst för ett företags image, utan också för att ha det lilla extra som konkurrenterna kanske inte har.
Vare sig man är en leksakstillverkare som gör giftfria leksaker, använder matvaror i ett storkök,
hälsoprodukter eller detaljerad fasadrenovering, är miljöfrågor viktiga. För någon som arbetar med matvaror kan det handla om att ta till vara på hela djuret,
även de delar som folk inte äter. Dessa delar kan vara grunden i en fond. En som jobbar med fasadrenovering kan det handla om att använda miljövänliga produkter, för att minska onödiga utsläpp. Det kan också handla om att köra bilar som inte drar mycket bensin per körd mil. För en leksakstillverkare som utmärker sig med att endast tillverka giftfria leksaker är det viktigt att bara använda plast som inte är farligt. Är plasten farlig för barn och miljö så har leksakstillverkaren misslyckats med sitt uppdrag.
Miljöfrågor inom affärssamhället är som sagt viktiga, men det är också viktigt att ett företag inte gröntvättar (engelska greenwashing) sin image eller märke,
då detta får negativa konsekvenser. Gröntvättning innebär att ett företag som egentligen producerar, hanterar eller bedriver miljöskadliga aktiviteter använder marknadsföring för att framföra en bild av att de arbetar för miljöns bästa. Det är därför man som konsument bör söka upp information om att det som påstås faktiskt stämmer med verkligheten.
Om ett företag säger att en viss del av det du betalar går till plantering av träd, kolla då upp hur många träd detta företaget har skövlat för att bygga upp sitt imperium.
Vare sig ni hittar information om miljöförstöring som orsakats av företaget eller ej, var alltid skeptiska när ett företag stoltserar med hur miljövänliga det är. Oftast finns det alltid en baktanke bakom varje godhjärtad handling som ett företag gör, speciellt när det handlar om miljöfrågor.